מה זה טֶמְפֶּה

טמפה (Tempeh) הוא מאכל מסורתי פופולרי באינדונזיה המיוצר מפולי סויה שלמים ומשמש כמקור בסיסי לחלבון. מקורו של הטמפה  באי ג'אווה לפני מאות שנים. הסברה היא שהטמפה "הומצא" במקרה על ידי פועלים בתעשיית הטופו ששמו לב להתפתחות הפטרייה על שאריות הייצור  והיה מי בניהם אמיץ דיו לטעום, והשאר היסטוריה...

בשונה מרוב המזון המותסס בעזרת בקטריות שונות, בטמפה משתמשים גם בנבגי פטריית ה Rhizopus Oligosporus . כתוצאה מכך נוצרת תבנית לבנה המתפשטת וגדלה סביב כל הפולים וכתוצאה אנו מקבלים גוש של פולי סויה המכוסים  בשכבה חיצונית לבנה, הטמפה.

הטמפה הלא מפוסטר הוא חי, יש לו טעם וריח המזכירים שילוב פטרייתי- אגוזי. כמו פירות וירקות, ככל שהם בשלים יותר, הריח והטעם חזקים יותר.

אחסון וטיפול בטמפה

יש לשמור בקירור (1 עד 4 מעלות צלזיוס) 5-7 ימים מיום תאריך היצור. במהלך תקופה זו, ייתכנו שינויים במראה המוצר: הכיסוי הלבן עשויה להצהיב קלות או לקבל כתמים שחורים, וזה נורמלי ואכיל.  מכיוון שזהו מוצר חי, הפטריה תמשיך להבשיל. כתמים שחורים מופיעים כאשר עובש הריזופוס יוצר נבגים (התפרחת), והם בטוחים לצריכה!  במידה ומשתמשים רק בחלק מהחבילה, יש להקפיד שהחלק הנותר יישאר אטום במקרר, שכן חמצן מגביר את פעילות התרבית. ניתן להקפיא את הטמפה  למשך חודשיים עם שינויים מינימליים במרקם.

 

 

ערכים תזונתיים

לא רק שלטמפה יש תכולה ופרופיל חלבונים מדהים, זהו גם מזון עשיר במינרלים, ויטמינים וסיבים תזונתיים. בזכות הסיבים הכל כך חשובים לבריאות המעיים, יחד עם אחוז החלבונים הגבוה אנו מקבלים מנה משביעה ביותר שהיא מקור מעולה לחלבון צמחי.

 

מקור מצוין לחלבון –  מכיל פרופיל חלבונים מלא ומכיל את כל חומצות האמינו

מבחינת שומנים, הטמפה דל בשומן רווי, ללא שומן טרנס, וללא כולסטרול.

ללא גלוטן

עשיר בסיבים

מקור הברזל

פרוביוטי 

מה עושים עם טמפה?

בזכות מרקמו הנקבובי, הטמפה סופג טעמים מעולה. שלא כמו הטופו, הוא אינו רווי במים, אלא בעל מרקם מוצק "בשרי" במידה. ולכן מומלץ למשתמשים במשרה, לקחת בחשבון  שהמשרה תיספג לכל עומק הטמפה ולא רק למעטפת החיצונית.  הטמפה יספוג את כל הטעם במהרה!

אופני הכנת הטמפה:

אידוי – באתרי האינטרנט השונים תמצאו שמומלץ לאדות את הטמפה לפני הבישול. לרוב מדובר בטמפה תעשייתי ומפוסטר שמתלווה לו טעם מריר. לטמפה טרי שאינו מפוסטר אין לרוב טעם של מרירות ולכן אין צורך באידוי מקדים. אם בכל זאת החלטתם לאדות את הטמפה אם זה בגלל הטעם, או המתכון, אנו ממליצים לחתוך אותו תחילה ואז לאדותו למשך 10 דקות.

הקפצה – להלהיט תחילה כמות קטנה של שמן במחבת ורק אז להוסיף את קוביות או רצועות הטמפה. עד דקה מכל צד. כיוון שהטמפה סופג בקלות, גם שמן, מומלץ להשתמש במעט שמן.

הקפצת הטמפה בזמן קצר מאפשר לשמור על הערך הפרוביוטי של הטמפה.

 

בישול – בישול הטמפה אינו מיועד "להכין" אותו כמו בשר או דג, אלא בעיקר לאפשר לטמפה לספוג טעמים. אפשר לפרוס, לקצוץ, לגרד. להוסיף את הטמפה כמעט לכל מנה על מנת להעשיר אותה בחלבון וטעם.

 

בגדול, כל המתכונים שאתם עושים עם טופו אפשר לעשות עם טמפה ויותר. הוא מתקבל טוב בטיגון, צליה, אפיה. ואפילו רק להקפיצו קלות ולשלבו בסלט. בקיצור, כיד הדמיון הטובה....

חשוב לדעת: לא מומלץ להכינו במיקרו.

אנא לחצו כאן למתכונים שאספנו והעלנו.

סוגי הטמפה שלנו

WhatsApp Image 2020-08-30 at 21.56.35.jp

טמפה מפולי סויה אורגניים

 הטמפה הקלאסי, עשוי מפולי סויה אורגניים


כל חבילה 330 גר' 

במחיר 25 ש"ח לחבילה

להזמנות

black beans 01.jpg

טמפה שעועית שחורה אורגנית

 הטמפה משעועית שחורה אורגנית, 

כל חבילה 330 גר' 

במחיר 25 ש"ח לחבילה

להזמנות

split peas 01.jpg

טמפה מאפונה ירוקה אורגנית

בקרוב

טמפה  עם אפונה ירוקה אורגנית
כל חבילה 250 גר'